Assalamualaikum,
Bersua lagi kita,terima kasih sudi
datang ke blog ni,pagi Jumaat yang mulia ni aku cuma nak berkongsi
pengalaman dalam menukar minyak gear auto kereta perdana V6.Sebelum aku
diy gear auto fluid ni,aku akan tanya dulu pada sorang member yang
sememangnya berpengalaman dalam bab kereta.Aku suka kerja dia,pasal
kemas,tertib dan tak kedekut ilmu dalam bidang auto ni malahan murah
hati..Allah sajelah dapat membalas budi baik dia...amin..
Jadi
soalan paling lazim adalah minyak apa yang sesuai dengan gearbox auto
Perdana V6 ni,pasal ramai orang cakap V6 auto sangat manja dan perlu
penjagaan rapi,malahan pemanduan skema sangat dititik beratkan..tak
boleh ganas2,nanti gear auto cepat rosak..haha...Jadi kawan aku ni
syorkan minyak keluaran Proton sahaja kerana mereka lebih arif dengan
gearbox keluaran mereka sendiri.
Boring nak baca,aku pon da tak pandai taip...kita teruskan dengan projek ni...
Oleh
kerana aku owner baru,jadi aku lebih selesa menukar minyak gearbox ni
secara menyeluruh,maksudnya keluarkan semua minyak lama,buka oil
sump,cuci magnet pada oil sump dan menukar filter gear fluid.
Pertama
korang kena jack kereta sehingga pada paras selesa korang boleh baring
kat bawah kereta tu,disebabkan aku diy kat rumah...maka aku guna stok
jack (jack sedia ada) yang proton bagi kat bonet belakang...Gambar takda
lupa amik..kalau kat kedai mungkin pakai hydraulic jack,kereta
tergantung tak payah susah2 nak baring...
Jangan lupa
safety,letakkan jack stand,batu atau kayu tebal separas ketinggian jack
tadi di bahagian sisi bawah skirting kereta,kerana apa2 kemungkinan
berlaku seperti jack rosak kereta tidak akan terus jatuh ke bawah dan
menimpa kita kerana adanya penahan dibawah skirting tadi...
Ini
gambar contoh menggunakan jack stand...bagi yang takda jack ni boleh
lah guna apa2 yang sesuai bagi manahan kereta anda..Selepas itu,dah
boleh buka nut size 19 (kalau tak salah) pada oil sump gearbox untuk
mengeluarkan minyak lama.
Ini
adalah gambar selepas oil sump dibuka.Untuk membuka oil sump ni,ada
leceh sikit pasal ada 13 biji skrew size 10.Jadi aku gunakan spanar
jenis T10 untuk memudahkan kerja.
Kemudian umpil sikit pada
bahagian tepi oil sump sebab mekanik lama guna gam gasket untuk
mengelakkan leaking dan kesannya oil sump melekat sikit....Kat gambar tu
jugak boleh nampak benda plastik warna hitam, itu adalah filter minyak
gearbox ni.Ada 4 skrew size 10,sedikit panjang berbanding skrew oil sump
tadi.Buka semua untuk keluarkan filter.
Ini adalah gambar filter yang lama.
Ini
pula oil sump yang baru di buka.Boleh nampak ada 5 biji magnet di
situ,berfungsi sebagai penarik habuk besi halus.Oil sump ini perlu di
cuci beserta magnet nya dan buangkan gam gasket lama tu skali.Untuk cuci
aku pakai sabun serbuk basuh baju je pasal sabun serbuk ni "panas"
sikit dan mudah untuk bersihkan minyak kat oil sump tu.
Ini
adalah filter kit gearbox auto V6,sekali datang dengan gasket.Tapi
gasket tu aku tak pakai,terus guna gam gasket sahaja.Terpulang pada anda
samada nak guna atau tidak.
Ini adalah gam gasket yang aku gunakan.Permatex ultra Grey.Buat masa ni tidak mengecewakan..
Selepas
semua dah cuci,keringkan oil sump...letakkan magnet pada kedudukan
asalnya dah bubuh pulak gam gasket tu sekeliling oil sump.Jangan lupa
oil filter gearbox perlu dipasang dahulu,dan pasang semula oil sump tadi
ke tempat asalnya.
Disebabkan saya buat sendiri,jadi saya biarkan gam gasket mengering seharian.
Inilah
automatic transmission fluid SPIII yang saya gunakan.Dengar kata SP tu
Special Product.Jadi kena tanya yang lebih arif untuk kepastian.Dan
corong tu saya diy sendiri gunakan gas pipe dan sambung pada muncung
botol.
Untuk masukkan minyak gearbox,boleh check ada satu pipe kecil sebelah kiri dekat bawah bateri kereta.
Pipe ini adalah tempat untuk fluid level check.Jadi boleh masukkan dari situ.
Selepas
itu masukkan minyak gear mengikut level yang ditetapkan dan start enjin
"mainkan" semua gear auto anda satu persatu dan check semula level
minyak.Klau kurang tambah.
Inilah perkongsian aku untuk
post ini,semua risiko adalah atas tanggungjawab sendiri.Jika yakin
insya-Allah semua mudah.Terima Kasih..
Tkasih dgn perkongsian yg sgt berguna ni bro, sy br 1st time nak cuba diy ni...
BalasPadamSama-sama... : ) ... insya-Allah boleh...
BalasPadamAssalam...
BalasPadambOss, knp lepas sy tukar minyak gear box, bila jln lebih kurang 15km atau dgn kata engine da start panas... setiap kali bila berhenti di traffic light atau menunggu giliran utk bergerak jln jam.. time ni la waktu tekan minyak, gear akan terasa kosong skjp selepas itu dia akan "Jerk" br gear akan msuk semula... apa sbbnya ye?? blh minta pencerahan tak bOss?
Cukup tak minyak dalam gearbox? Check waktu enjin hidup.
PadamMinyak ckup pada paras yg ditetapkan bOss..
Padamsedara ayee ahmad..ikut pengalaman saya,filter auto tu tak ditukar sekali tu masa tukar minyak gear..filter auto dah sumbat kena tukar segera..
BalasPadamsetakat ni solution en ayee mcmana..?
salam tuan..tumpang tnya..sy pkai perdana SEI auto...bila sy brek kereta gearbox sy ad sentakan sedikit dan bbunyi "duk"..keadaan same blaku bila mdaki bukit...adkh gearbox nk rosak or perlu tukar ssuatu?
BalasPadamMounting tukar boss..selalu masalah mounting
PadamYaa sama syapon jadi lagutu jugak sebap apa yer
PadamTerima kasih utk info, saya baru guna V6 9 bulan, tetapi banyak perkara maintenance yg saya tak tahu
BalasPadamSalam tuan.sy pakai perdana v6.nk tanya skit tuan.kalaw masuk minyak gearbox lebih(banyak)bleh jadi rosak tak.?
BalasPadamSalam tuan. Cuma nak kepastian berapa sebenarnya kapasiti tepat minyak utk d masukkan dlm gearbox? Smpi tak 4 liter? Supaya senang nak servis dan tahu brapa liter nak beli mnyak.. terima kasih tuan
BalasPadamAbang, berapa liter sp3 nak tuang masuk gearbox?
BalasPadamPenulis ni xcakap berapa liter penggunaan minyak auto perdana v6...
BalasPadamSelalu nye 4 liter boss
PadamBerapa ribu KM patut sekali tukar minyak ATF ni
BalasPadam20000 km. Sbab minyak ATF PROTON bukan fully synthetics. Saya pakai brand Shenzo 60000km
Padam