Translate

Isnin, 23 Mac 2015

Servis Intake Proton Wira-1

Assalamualaikum,

Hai apa khabar semua,terima kasih sudi dtg ke blog ni,
Post kali ini cuma hendak berkongsi gambar sewaktu menggunakan kereta wira dulu...Gambar2 di bawah ni adalah antara kerja2 aku sendiri,servis ringan pada bahagian enjin terutamanya dan beberapa part lain...
Servis ringan ni maksudnya sekadar cuci2 bahagian enjin je..Lain2 yang advance aku tak pandai..hahahah..
Jadi aku tunjuk yang pertama aku cuci manifold intake 4g15P Single Cam proton ni.



manifold intake wira
















Ini lah intake 4g15 kereta aku,aku bukak nak cuci bahagian dalam nya,sebab aku nampak dari lubang throttle body rupanya dah kotor dengan habuk yang bercampur minyak.Cara bukak memang ada semak skit,sebab wire semua berselirat.Buka semua skrew size 10 yang bersangkut paut kat area intake tu termasuk in/out fuel rail..Dan untuk bahagian intake ni ada 8 skrew size 12...4 bji nut bhagian atas dan 4 bji bolt bhagian bawah..kat bahagian bawah tu yang sedikit susah.Jadi ikut pandai korang lah kalau nak diy..haha..


intake manifold 4G15















Ini lah intake manifold 4g15 bila dah buka.Ikutkan gambar ni selepas cuci...Yang sebelum cuci takda pulak..Sama jelah..



















Inilah rupa keadaan dalam intake tu.Memang patut kalau dah 12-13 tahun tak cuci.


















Ini selepas cuci,aku guna bantuan sejenis chemical yang di beli di sebuah kedai di desa cemerlang,Ulu Tiram Johor...Tak payah sental,cuma sembur je guna pressure bottle..Tapi tak boleh kena kulit,nanti gatal..




















Ini pulak bahagian injector,asalnya kotor berminyak tapi lepas cuci jadi bersih sikit..kemudian aku polish buang "bur" kat bahagian mulut dia...asal nya surface dia kasar,lepas polish,ada sikit licin lah...main2 je..huhuhu...



Fuel Rail Polish















Ini intake aku 1 set,fuel rail tu aku hantar polish je kat kilang aku kerja....Bagi kat mat myanmar,sejam dah siap..sekali nhan injector...adalah sikit silau kat situ...hahaha..


















Lepas siap semua,pasanglah semula ketempat asalnya..Namun kesan dari kerja ni,ternyata akan ada perbezaan yang ketara pada "pick-up" kereta..Acceleration juga berbeza.Mungkin kerana kelancaran angin dalam intake selepas cuci...



** intake manifold , manifold intake wira , 4G15 manifold intake ,wira 1.5



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Projek Tukar Suspension Kancil