Translate

Rabu, 1 April 2015

Bekerja Sebagai Autocad Draughtsman

Assalamualaikum

Apa khabar kamu?terima kasih sudi hadir lagi...Hari ini cuma bercerita tentang pekerjaan aku...sudah 9 tahun aku berkecimpung dalam dunia autocad drafter..Dalam kerja ni,aku cuma mahir dengan 2D sahaja,
3D autocad aku tak berapa pandai sangat...tapi boleh lah sikit2...Aku fikir berkecimpung dalam bidang ini ada kelebihannya..Tetapi perlu dinilai dari segi teknik dan pengetahuan...


















Selama 6 tahun aku bekerja di kilang pembuatan acuan plastik ( Plastic Mould )..Siapa yang bekerja di kilang plastik mereka tahu apa itu plastic mould...Ada banyak part dalam mold ini,core and cavity,guide pin,ejector pin,ejector plate,o-ring,slider dan lain-lain..Dah tak ingat...

Dalam industri kejuruteraan ini , ada banyak saingan jika anda berada di Johor...Aku fikir 80% dikuasai oleh kaum Cina..Tetapi anda ada kelebihan jika pro dalam penggunaan 3D software,famous untuk injection mold di Johor ialah Unigraphic atau UGNX....Lain dari itu biasa kita dengar Solidworks...Tetapi paling menarik adalah dari VISI 3D...Inilah software 3D pertama aku belajar dulu tahun 2006...Dan aku pasti ramai tak tahu kewujudan software ni.

















Ini contoh plastic mould ( atas )...Tapi pada tahun 2012 aku berpindah ke kilang pembuatan Stainless Steel....
Kilang yang aku masih bekerja sekarang ini asalnya tertumpu pada pembuatan perabot dapur ( kitchen furniture )...Tetapi sekarang lebih meluas lagi termasuk dalam laboratory furniture , tank , dan building structure.

Contoh 1.

Lukisan dan di bawah ini adalah yang dah siap.



























Contoh 2.
Stainless Steel 304 Cabinet c/w Adjustable Upright Shelf



























Lain-lain gambar..






























Laboratory Fumehood atau kebuk wasap selalu kita lihat di makmal sekolah.

Inilah kerja aku yang sebenarnya , seorang drafter tetapi aku sangat berminat dengan dunia automotif...
hahha....

Jadi kepada korang yang berminat nak buat kabinet dapur dari stainless steel , atau jenis powder coated steel bolehlah tinggalkan mesej..untuk bincang selanjutnya..hahaha...

Wassalam...










3 ulasan:

  1. Hahaha... blh dpt harga yg tak mencekik darah la klu order dgn boss;)

    BalasPadam
  2. Hahaha... blh dpt harga yg tak mencekik darah la klu order dgn boss;)

    BalasPadam

Projek Tukar Suspension Kancil